dinsdag 6 februari 2018

Agata Bogacka


Agata Bogacka is een Poolse kunstenares. Ze kwam aan bod bij de aflevering van "Art Men" in Warschau. Dit werk sprak mij het meeste aan. Ze vertelde over het dagboek van haar oma uit de WO II. Haar oma verplaatste zich steeds en met de locaties die ze had opgeschreven in haar dagboek heeft Agata een lijn getrokken op de kaart. Deze lijn vormt een soort gebergte. Dit heeft zij vervolgens zwart gekleurd. Het staat voor het overleven van haar oma tijdens de WO II. Ik vind het ontstaan en het verhaal achter dit werk heel mooi. Ze zeggen vaak dat je in het leven veel bergen moet beklimmen om iets te bereiken of om verder te komen. In dit geval ging het puur om overleven. Ik vind het heel bijzonder dat Agata het op zo'n simpele, maar toch heel sterke manier heeft kunnen uitbeelden. 

Het deed mij denken aan de schilderijen die mijn broer maakt. Ik denk dat het landschap bij hem ook als bergen zouden kunnen symboliseren die hij heeft beklommen of die hij aan het beklimmen is. Hij zoekt zijn plek als maker en daar zijn deze schilderijen ook uit voortgekomen. Helaas heb ik alleen deze kleine afbeelding van 1 van zijn schilderijen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten