1. Wat heb ik bezocht?
Het Stedelijk Museum Amsterdam
Ed van der
Elsken – De verliefde camera
4 FEB - 21 MEI 2017
4 FEB - 21 MEI 2017
Ed van der Elsken (1925-1990)
is één van de grootste Nederlandse fotografen en documentaire filmers van de
20ste eeuw. Met De verliefde camera presenteert het Stedelijk
het grootste overzicht wereldwijd van zijn werk in 25 jaar. De tentoonstelling
belicht zowel zijn kwaliteiten als fotograaf als de relatie met zijn films en
boeken in een rijke, veelvormige presentatie.
Ed van der Elsken was een unieke
figuur. Als straatfotograaf ging hij in steden als Parijs, Amsterdam, Hong Kong
en Tokio op zoek naar zelfbewuste mensen, naar mooie meisjes en tegendraadse
jeugd. Van der Elskens foto’s en films zijn sterk van vorm, onmiskenbaar
geworteld in hun tijd, maar tegelijkertijd tijdloos. Ed van der Elsken wist de
'Zeitgeist' te documenteren en te beïnvloeden. In zijn werk ontwikkelde hij een
directe, onconventionele en persoonlijke stijl. Van der Elskens aanwezigheid is
altijd zichtbaar in zijn werk, contact was voor hem essentieel om een beeld te
kunnen maken. Ook zette hij vaak een situatie in scène als speelse dynamische
artdirector.
Van der Elskens oeuvre heeft zijn
vanzelfsprekende plaats naast dat van internationale grootheden als Robert
Frank (1924, CH) en William Klein (1928, VS) en vormt een bron van inspiratie
voor hedendaagse kunstenaars als Nan Goldin (1953, VS) en Paulien Oltheten
(1982, NL).
DOORBRAAK
In 1956 verwierf de jonge Van der
Elsken internationale roem met Een
Liefdesgeschiedenis in Saint Germain des Prés, een op zijn eigen leven
geïnspireerde fotoroman over een groep jonge bohemiens die doelloos rondhangt
in het naoorlogse Parijs. Van der Elsken herkende zichzelf in hun sombere
levensvisie maar behield tegelijkertijd de afstand die hij nodig had om ze te
kunnen fotograferen. Kenmerkend en vooruitwijzend naar de latere cineast is de
filmische structuur van het boek met flashbacks en een dynamische afwisseling
van standpunten.
FOTOBOEKEN
Meer dan twintig fotoboeken zouden
volgen, waaronder Bagara (1958) waarin het dorpsleven, de
rituelen en de jacht in Centraal Afrika zijn vastgelegd, Jazz (1959), Sweet Life (1966) het resultaat van een
wereldreis, Amsterdam (1979) een document van zijn liefde
voor de stad waar hij jarenlang woonde, Avonturen
op het land (1980) zijn
persoonlijk verslag van het leven op het platteland bij Edam, en De ontdekking van Japan (1988) neerslag van zijn jarenlange
reizen naar Japan. Deze fotoboeken vormen, samen met zijn films, de kern van
het oeuvre van Van der Elsken en het uitgangspunt van de tentoonstelling. Aan
de hand van dummy’s, contactvellen, schetsen en ander materiaal wordt aandacht
besteed aan het maakproces van de boeken en de werkwijze van Van der Elsken.
Een selectie filmfragmenten en diaprojecties accentueert zijn betekenis als
filmmaker en de relatie met zijn fotografie. Ruim 200 iconische foto’s, zowel
in zwart-wit als in kleur, vormen de kern van de tentoonstelling.
JEAN TINGUELY
MACHINESPEKTAKEL
1 OKT 2016 -
5 MRT 2017
Jean Tinguely staat bekend om zijn
speelse, stoere machinekunst en explosieve performances. Alles moest anders,
alles moest in beweging. Precies 25 jaar na zijn dood presenteert het Stedelijk
het retrospectief Machinespektakel: de grootste tentoonstelling van deze
kunstenaar ooit in Nederland.
"Het
roestige gevaarte piept, ratelt en kraakt en de toeschouwers krijgen vrijwel
altijd een brede grijns op het gezicht. Kunst en humor gaan prima
samen." - Kees
Keijer, Het Parool
"Het lijkt wel of de machines acteurs zijn uit Tinguely’s fantastische, veelbewogen leven, waarin het goed dwalen is.’’ – Sacha Bronwasser, De Volkskrant
"Een absolute must om te zien." - Paola van de Velde, Telegraaf
"Het lijkt wel of de machines acteurs zijn uit Tinguely’s fantastische, veelbewogen leven, waarin het goed dwalen is.’’ – Sacha Bronwasser, De Volkskrant
"Een absolute must om te zien." - Paola van de Velde, Telegraaf
De Zwitserse kunstenaar Jean
Tinguely (1925–1991) speelde in de jaren vijftig een grote rol in de
ontwikkeling van de kinetische kunst. Dit overzicht toont meer dan
honderd, merendeels werkende machinesculpturen, films, foto’s, tekeningen en
archiefmateriaal. Op chronologische en thematische wijze worden Tinguely’s
artistieke ontwikkeling en motieven zichtbaar gemaakt; zoals zijn voorliefde
voor absurd spel en zijn fascinatie voor destructie en vergankelijkheid.
Te zien zijn de vroege
draadsculpturen en reliëfs waarmee hij de abstracte schilderijen van
kunstenaars als Malevich, Miró en Klee nabootst en verandert door ze in
beweging te zetten; de interactieve tekenmachines en wild dansende installaties
van schroot, afval en gebruikte kledingstukken; en zijn strakke, militaristisch
aandoende zwarte sculpturen.
LUIDRUCHTIG & SPECTACULAIR
De tentoonstelling besteedt veel
aandacht aan Tinguely’s zelfdestructieve performances. De enorme installaties
die Tinguely tussen 1960-1970 maakte (Homage to New York, Etude pour
une fin du monde No. 1, Study for an
End of the World No. 2 en La Vittoria) hadden als doel zichzelf
luidruchtig en spectaculair te vernietigen. Daarnaast worden de
tentoonstellingen Bewogen Beweging (1961) en Dylaby (1962)
die Tinguely in het Stedelijk Museum heeft georganiseerd belicht, net als zijn
latere enorme sculpturen, HON – en katedral (1966), Crocrodrome (1977)
en het spectaculaire Le Cyclop (1969–1994), dat buiten Parijs nog
steeds te bezoeken is.
2.Wat heb ik gezien?
Omschrijf meerdere werken(analyse)
Paul Jenkins – Big Blue Phenomena,1961
De naam zegt het al: Het blauwe verschijnsel. Het is olieverf op
doek. Ik vind het bijzonder hoe hij een blauwe vlakte zoveel leven geeft. Door
het gebruik van schaduw en accenten wordt het echt een ding, het krijgt leven.
Ik vind de witte achtergrond ook goed werken, zo komt het blauwe verschijnsel
als het ware uit het schilderij. Ik associeer het werk met de zee of met een
wapperend blauw laken, ieder geval een golvende beweging. Voor mij wekt dit een
rustgevend gevoel op. Zelf zou ik het ook interessant hebben gevonden als er
een paar lichtere accenten in voor kwamen, dan is er meer contrast wat het werk
misschien interessant zou kunnen maken.
Dit is een schilderij waar ik normaal gesproken niet snel bij stil zal
staan, omdat het toch vrij minimalistisch is en minder snel mijn aandacht
trekt. Maar ik ben blij dat ik er nu wel bij stil heb gestaan. Hoeveel
interessante dingen er nog zijn op te merken aan zo’n “simpel” schilderij.
Ed van der
Elsken
Dit is een foto van Ed van der Elsken, ik weet de naam niet
precies, maar het sprak mij gelijk aan. Mijn idee erbij was dat het gezin lijdt
onder de hobby van Ed. De uitgerolde fotorolletjes dienen als een soort tralies
waar je als kijker doorheen gluurt. Ik zie een familie waarvan de kinderen
verveeld zijn en de moeder ziek. Maar ondertussen zie je wel de passie voor
fotografie erdoorheen door de foto zelf en door de fotorolletjes.
Wat ik het beste aan deze foto vind zijn de fotorolletjes die
symboliseren voor een tralies. Het krijgt hierdoor een dubbele betekenis. Dat
Ed dus eigenlijk veel met zijn gezin is, maar ondertussen misschien wel te veel
bezig is met zijn werk/hobby. Dat hij
veel met zijn gezin is merk ik op, omdat hij zelf de foto heeft gemaakt van het
gezin.
3.Wat heb ik als IMT’er aan dit bezoek gehad?
Naast
de besproken werken heb ik in het museum veel meer gezien. Hoe alle
tentoonstellingen zijn samengebracht deed me eigenlijk wel denken aan IMT. De
werken van Jean Tinguely waren erg technisch, tijdens de skills ruimte zijn wij
hier ook mee bezig geweest. En de werken van Ed van der Elsken deden me denken
aan de module Anders Zien. Het fotograferen van wat je tegenkomt op straat. Ook
hingen er veel schilderijen. Veel van de technieken die werden gebruikt hebben
wij tijden Tekenen ook gehad. Ik merkte dus dat de technieken die wij leren ook
gewoon in het stedelijk hangen. Dit inspireerde mij voor aankomende periode. Ik
heb nu meer het idee dat ik echt al wat kan bereiken met deze technieken. Natuurlijk
hang ik straks niet in het stedelijk, maar ik vond het leuk om de werken met
mijn eigen werk te vergelijken en sommige dingen terug te herkennen. Aankomede
periode tijden De Ondergrondse gaan we bezig met installaties. Het werk van
Jean Tinguely was daarom erg aansluitend en interessant om te zien. De manier
waarop hij alles liet bewegen gaf mij ideeën van verschillende richtingen en
opties van de beweging. Ook vond ik het interessant dat het niet constant
bewoog.
Het
bezoek heeft mij dus vooral geïnspireerd en gemotiveerd, doordat ik dingen
herkende die wij ook leren op school.
Amie Dicke
Een paar jaar terug tijdens mijn opleiding
Creatieve Therapie(niet afgemaakt) ben ik het werk van Amie Dicke tegengekomen.
Wat ik vooral erg boeiend vind aan haar is dat ze zoveel verschillende
technieken gebruikt. Ik denk dat haar werk ook goed aan sluit bij IMT.
De werken waarbij zij tijdschrift foto’s(vaak
mode) uitsnijd vind ik erg bijzonder. Het doet me denken aan een soort aderen
of spierweefsel. En dat levert een erg interessant beeld op. Ook dat zij een
gebruikt beeld bewerkt vind ik interessant, omdat ze er wel iets heel eigens
van maakt en eigenlijk die hele mode foto verdwijnt.
Ook gebruikt ze in haar werk vaak make up als
materiaal. Dit sluit aan bij de mode tijdschriften die zij bewerkt. Vooral
foundation vind ik altijd een geschikt materiaal voor in de kunst, omdat het
een effect creëert die je met verf niet krijgt, maar je hebt wel een soort huidskleur
te pakken. In het voorbeeld hierboven
heeft Amie gezichtspoeder gebruikt, ik vind hier dat je goed ziet dat ze een
dikke laag over het boek heeft gestrooid. Die dikke laag make up zie je in
tijdschriften meestal op het gezicht van het model.
Deze techniek zie je ook veel in haar werk.
Het wegkrassen van delen(vaak gezichten) in tijdschriften. Dit kan interessante
effecten creëren zoals in bovenstaande foto. Het lijkt alsof het figuur van
as/stof is en een soort van wegwaait. Ze maakt van simpele foto’s iets geheel
nieuws door alleen maar iets weg te krassen.
Ze scheurt, knipt en verkreukelt veel bestaand materiaal,
maar weet er een nieuw op zichzelf staand beeld van te maken.
En dat is wat ik het meest interessant vind aan haar
werk. Het inspireert mij om nieuwe dingen te proberen en verschillende
technieken te gaan gebruiken.
Ook het bewerken van bestaand beeld spreek mij meer aan nu, omdat je er zoveel moois
mee kunt doen.
The Battle of Magenta – Amie Dicke Tentoonstelling: Het Nabeeld
In dit filmpje vertelt ze over haar werk. Ze heeft het
werk gebaseerd op de architectuur van H.P. Berlage. Ze moest een werk maken
voor het gemeentemuseum Den Haag & GEM ‘Inspired By’. Ze heeft de vijver
aan de voorkant van het gebouw erin verwerkt en ook de zwarte lijst is
geïnspireerd op de zwarte lijnen in het gebouw. Ze refereert er constant
onbewust en bewust aan. Ze heeft
archiefbeelden van haarzelf en van het museum uit laten printen en in de bak
met water gelegd. Ze wilden de beelden testen, hoelang zal het beeld stand
houden. De inkt laat los en gaan een
menging met elkaar aan. Wat haar opviel was dat de kleur magenta als eerste los
liet. Het was eigenlijk de zwakste kleur, maar ondertussen ging het zich wel
vast hechten aan andere prints. De slag om Magenta was letterlijk een veldslag.
In dit jaar werd ook de kleur magenta uitgevonden. En als het gaat om Nabeeld
vind ik dat ze heel goed is geslaagd. Ze heeft een werk geleverd wat op
zichzelf reageert. En door de reactie dus een Nabeeld creëert. Als ik dit werk
zou zien in een museum, zou ik denken dat het gewoon een bak water met wat
papier is. Ik vind bij het werk het verhaal heel interessant en je ziet hier
ook weer hoe ze het materiaal echt een hoofdrol laat spelen.
Hans op de Beeck
Hans
Op de Beeck (be) produces large installations, sculptures, films, drawings,
paintings, photographs and texts.His
work is a reflection on our complex society and the universal questions of
meaning and mortality that resonate within it.He
regards man as a being who stages the world around him in a tragi-comic way.
Above all, Op de Beeck is keen to stimulate the viewers’ senses, and invite
them to really experience the image. He seeks to create a form of visual
fiction that delivers a moment of wonder, silence and introspection.
Hans
Op de Beeck was born in Turnhout in 1969. He lives and works in Brussels and
Gooik, Belgium. Op de Beeck has shown his work extensively in solo and group
exhibitions around the world
Hans maakt vooral veel sculpturen en video’s waarin hij
deze verwerkt. Ik vind zijn werk bijzonder, omdat je in het werk ook ziet hoe
het is gemaakt. Wat ik minder vind, is dat de opbouw en afbouw soms iets te
lang duurt, dit zie je vooral bij Staging Silence 1. Zijn kleurgebruik is
vrijwel overal hetzelfde, grauw met veel grijstinten. Ik vind zijn werk door
deze kleurkeuze interessanter worden, omdat het al een bepaald gevoel opwekt.
En je zit gelijk in de sfeer die hij wilt uitbeelden.
Hans op de Beeck – The Thread
http://www.hansopdebeeck.com/works/2015/the-thread
http://www.hansopdebeeck.com/works/2015/the-thread
Zijn stijl doet mij denken aan Tim Burton(vooral bij The
Thread). Hij gebruikt een grauw decor met veel grijstinten. Hierdoor wordt het
een heel sferisch beeld en ik kreeg hier ook een bepaald gevoel bij. Je wordt in The Thread gelijk meegezogen met
wat de vrouw voelt. Je voelt de ongemakkelijkheid en haar verlegenheid. Maar
aan het einde voel je de pijn van de man die eenzaam achter blijft. Ik vind het heel bijzonder hoe de poppen zo
natuurlijk worden bewogen. Ook dat ze een band hebben met de ‘bestuurders’
werkt goed. De bestuurders storen totaal niet, want je blijft gefocust op de
poppen. Alleen het stukje waar ze ineens grijs haar hebben ging voor mij erg
snel. Ik moest het filmpje 2 keer bekijken voordat ik het echt begreep. Het is
voor mij een liefdesverhaal. Je ziet eerst hun eerste ontmoeting, dan willen ze
elkaar niet loslaten en voor altijd bij elkaar blijven. En als laatste sterft
de vrouw. Zoals het ook in de realiteit gebeurd, je begint alleen en je eindigt
alleen. Bij mij wekt het veel gevoelens
op. Dit komt vooral door het medeleven wat ik ervan krijg.
Hans op de Beeck – Staging Silence 2
http://www.hansopdebeeck.com/works/2013/staging-silence-2
http://www.hansopdebeeck.com/works/2013/staging-silence-2
Hans Op de Beeck’s film Staging Silence (2) is based on abstract, archetypal
settings that lingered in the memory of the artist as the common denominator of
the many similar public places he has experienced. The presented video images
are both ridiculous and serious, much like the eclectic mix of pictures in our
minds. The decision to film in black and white emphasises this ambiguity: the
amateurish quality of the video evokes the legacy of slapstick as well as the
insidious suspense and latent derailment of the film noir. The title refers to
the staging of such dormant decors onto which the spectator, in the absence of
other figures, can project himself as the lone protagonist. Remembered images
are disproportionate mixtures of concrete information and fantasy, and in this
film they materialise before the spectator's eyes by means of anonymous
tinkering actions and improvising hands. Arms appear and disappear at random,
manipulating banal objects, scale representations and artificial lighting to
create alienating yet recognizable locations. These places are nothing more
than animated decors for possible stories, evocative visual propositions, to be
experienced by the spectator. Op de Beeck's film is accompanied by a score
inspired by the images, composed and performed by composer-musician Scanner (uk).
Wat ik bij dit werk erg bijzonder vind is hoe hij
bepaalde illusies creëert. Hij maakt van een paar flessen en het goede licht
een skyline. Ook bij dit werk spreekt het mij erg aan hoe hij steeds laat zien
hoe het decor wordt opgebouwd. Zijn materiaalgebruik is ook erg veelzijdig.
Soms gebruikt hij dagelijkse voorwerpen zoals flessen. Hij laat eigenlijk zien
hoe simpel of moeilijk je het jezelf kan maken.
In de toekomst lijk het mij ook interessant om werk
te maken waarin je ziet hoe het is gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten