zondag 19 maart 2017

X-Ray

Het thema wat ik voor mijn POP essay heb gekozen is röntgen oftwel X-Ray.
Ik heb een aantal kunstenaar opgezocht die hiermee te werk gaan. Het thema röntgen oftewel X-ray is voor mij heel interessant, omdat ik altijd al graag in negatief heb willen werken. Dat betekent dus bijvoorbeeld met wit op zwart papier. Naar aanleiding van het project ‘De Ondergrondse’ ben ik op deze techniek gekomen. Ook tijdens het kennismaken met de doka zag ik verschillende opties om X-ray’s uit te beelden. Ik wil graag onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, hoe kan ik deze techniek inzetten? Welke technieken zijn er al gebruikt en wat kan ik daarmee? Het wordt dus echt een onderzoek naar de techniek en wat ik ermee kan vertellen.  
Als eerste wil ik inspiratie op doen bij andere kunstenaars. Wat willen zij vertellen met hun werk waarbij ze X-ray’s hebben gebruikt? Waarom gebruiken ze deze techniek? En op welke manieren zetten zij het in? Ik ga verschillende kunstenaars en hun kunstwerken analyseren om eruit te halen wat ik echt interessant vind aan deze techniek. Vervolgens wil ik onderzoeken wat ik er zelf mee kan vertellen. Ook de tussenproducten van ‘De Ondergrondse’ kan ik hierin verwerken.

Ontstaan van X-ray
In dit filmpje wordt er uitgelegd hoe X-ray’s zijn ontstaan, dit is handige achtergrond informatie over de werking. Ik vind het belangrijk om te weten hoe de techniek is ontstaan, omdat ik het dan ook beter kan begrijpen.

Arie van ’t Riet à Maakt X-ray’s van de natuur.



Arie van ’t Riet gebruikt vooral het beeld van een X-ray, niet persé de echte werking ervan. Hij verwerkt het op zijn eigen manier door er ook kleur bij te voegen, wat een interessant beeld oplevert. Hij gebruikt voornamelijk beelden uit de natuur. Dit vind ik interessant, omdat röntgen meestal in de medische wereld wordt gebruikt om een lichaam te scannen. Hij scant eigenlijk planten en dieren, dus het hij ziet planten ook als een soort lichaam.



 Aboriginals
Aboriginals gebruikten een eigen manier om een soort röntgen te maken. Op de ouderwetse manier tekenden ze hoe dieren er van binnen uitzagen. Dit is natuurlijk een stuk minder nauwkeurig maar het is wel hetzelfde idee. Het is wel veel minder letterlijk dan een echte röntgen foto, dat vind ik interessant. Omdat je er dan zelf dingen aan kan toevoegen en het een eigen betekenis kan geven.





Susan Summerton
Almost 30 years ago, Philadelphia-based radiologist Susan Summerton started collecting x-ray photos that coincidentally resembled letters, numbers, and shapes. Using those radiographic images of bones, organs, muscles and surgical materials, she embraced her artistic abilities and created reproductions of words and symbols.

Wat ik interessant vind aan haar werk is dat ze de vormen in de röntgen scans ziet als letters. Met al haar verzamelde foto’s heeft ze het alfabet gemaakt, hiermee is zij dingen gaan schrijven, korte tekstjes en eigen bedachte quotes. Zij laat zien hoe je de foto’s op een andere manier kan inzetten, ze gebruikt de beelden echt als letters en de letters als beelden. Als je de foto’s goed bekijkt, zie je dat er hele verschillende dingen zijn gescand, zoals spijkers of darmen. Ook bevatten sommige beelden kleur, wat ook weer wijst op een andere techniek van scannen.
    
http://media.nbcmiami.com/designimages/transparent.gif


Stane Jagodic
Stane maakt collages met X-ray foto’s. Ik vind het interessant dat hij er ook andere beelden zoals gewone foto’s in verwerkt. Hij maakt collages waarin verschillende technieken zijn te zien. Maar alles hangt wel samen in dezelfde sfeer, het kleurgebruik is hetzelfde als bij de meeste scans. En juist dat kleurgebruik spreekt mij heel erg aan. Ik vind het een duistere/mysterieuze sfeer geven. En ik zoek er gelijk achter dat je iets van binnenuit bekijkt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten